Uittips Lunteren

Lunteren ligt centraal in het land, op de grens van de Veluwe en de Gelderse Vallei. Gemakkelijk bereikbaar met zowel de auto als de trein. In het centrum van Lunteren vind je alle winkels om de dagelijkse boodschappen te doen. In de nabije omgeving van 'Het Houten Hes' zijn vele leuke dingen te beleven. Een aantal tips:

Bosbad
Wanneer je vanaf Het Houten Hes via de Boslaan richting Lunteren loopt, ligt rechts van je het Bosbad. Een zwembad, waar het altijd gezellig is. Een ruime speel- en zonneweide en een snoep- & snacktoko ontbreken niet.

Uitzichttoren 'De Koepel'
Als je vanaf Het Houten Hes via de Boslaan richting Lunteren loopt, gaat er tegenover 'De Lunterse Boer' een pad naar boven. Volg de bordjes 'De Koepel' en je komt uit bij de Koepel. Een uitzichttoren annex museum over de geschiedenis van Lunteren. Bij mooi weer heb je uitzicht tot de Utrechtse heuvelrug. Er wordt een kleine toegangsprijs gehanteerd, voor groepen wordt een speciale toegangsprijs gehanteerd.

Station Lunteren
Het station ligt aan de Spoorstraat, te bereiken door via de Boslaan in de richting van Lunteren te lopen. Je ziet het dan vanzelf rechts liggen. Het station doet niet meer als zodanig dienst, kaartjes kun je bij de automaat kopen. Elk half uur vertrekken vanaf station Lunteren treinen in de richting Amersfoort en Ede-Wageningen. Voor vertrektijden kun je kijken op de website van de NS.

De Goudsberg
Het pad achter Het Houten Hes leidt naar de Hessenweg. Een oude weg, waar vroeger de Hessen (kooplieden) over trokken op hun handelsroute tussen Duitsland en Amersfoort. Wanneer je op de Hessenweg linksaf slaat (in de richting van Barneveld) kom je na een kleine kilometer bij de Goudsberg. Rechts van je stond een oude Hessenhut, waar de Hessen in vroeger tijden hebbben overnacht. Nu is het een mooie plaats om van het uitzicht over de weiden van Meulunteren te genieten en over Barneveld uit te kijken.

lunteren

Middelpunt van Nederland
Wanneer je in de richting van de Hessenhut loopt, moet je zeker ook even langs gaan bij het geografisch middelpunt van Nederland, op de 'Koepol' of 'Lindeboomsberg'. Vermoedelijk was deze plaats vroeger een gerechtsplaats. Verder werd het gebruikt als plaats om de tijd te kunnen 'lezen' aan de stand van de zon. Daartoe zijn er in 1991 weer een aantal stenen neergelegd om de vroegere situatie na te bootsen. Tegenover camping 'de Goudsberg kun je naar rechts en vervolgens neem je het derde bospad naar links. Wanneer je dat uitloopt kom je op de Lindeboomsberg uit, waar het geografisch middelpunt van Nederland zich bevind.

Het Wekeromse Zand
Het Wekeromse Zand is een prachtige zandverstuiving. Het wordt beheerd door het Geldersch Landschap. Een ideaal terrein om een mooie wandeling te maken. Er zijn meerdere ingangen, maar deze is het dichtste bij 'Het Houten Hes'. Vanaf Het Houten Hes sla je rechtsaf op de Hessenweg, richting Ede. Bij de tweede kruising ga je linksaf (Immenweg). Bij de volgende kruising ga je weer linksaf (Hogevalksedijk) en na plusminus een kilometer kom je rechts de ingang van het Werkeromse Zand tegen. De Hogevalksedijk is afgesloten voor auto´s, maar met de fiets kun je er heel goed komen.

IJzertijd boerderij
In 2011 is er een ijzertijd boerderij gereconstrueerd op de kruising van de Hogevalksedijk en Vijfsprongweg, aan de rand van het Wekeromse Zand. In deze omgeving zijn veel archeologische vondsten gedaan. Naast de ijzertijd boerderij kun je ook de zogenaamde Celtic Fields zien liggen. Vanaf de bovengenoemde ingang van het Wekeromse Zand fiets je in noordwestelijke richting verder en na ongeveer anderhalve kilometer ligt de ijzertijd boerderij aan je rechterhand.

Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies worden gebruikt om de website van Scouting Lunteren beter te laten functioneren en het webbezoek te monitoren. Als je verder gaat op deze website dan gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat. Cookiebeleid